Rosa – en revolutionær der var forud for sin tid

En revolutionær der var forud for sin tid

Luxemburg_1

Af Linn-Elise Øhn Mehlen

I de seneste år har der været en eksplosion af tegnede biografier. Der findes f.eks. tegneseriebøger om både Che Guevara og Malcolm X og indtil flere om Karl Marx. Fra dem skiller Red Rosa sig ud gennem den vægt som dens skaber, Kate Evans, lægger på vægten af at være historisk korrekt.

Mange af tegneseriens teksafsnit og replikker er faktisk citater – selv om sproget er moderniseret – som stammer fra skriftlige kilder. Bogen er også forsynet med et omfattende noteapparat og kildehenvisninger. Det er et godt udgangspunkt for skildringen af det omfattende og dramatiske liv, som Rosa Luxemburgs faktisk var. Bogen er derfor både en spændende historie og en modig kvindes rolle i den revolutionære bevægelses ungdomsår, og samtidig en slags studiekreds.

Historien begynder med Rosa Luxemburgs fødsel i den daværende russiske sattelitstat Polen i 1871. Evans introducerer en trodsig lille pige, fuld af oprørsånd og virkelyst. Allerede som ung oplever hun modgang fra sine omgivelsers side og bliver diskrimineret, både fordi hun er pige, og fordi hun er jøde. Alligevel bliver det hurtigt klart at Rosa er et intellektuelt talent af de sjældne. Ønsket om at studere får hende til at flytte til Schweiz i 1889, for at gå på universitetet i Zürich, det eneste universitet på hendes tid der tillod kvindelige studenter. Her studerer hun filosofi, politik, historie og økonomi, og vokser endnu mere i sin socialistiske overbevisning.

Forud for sin tid

Jeg må indrømmet at jeg ikke havde læst ret meget af Rosa Luxemburg tidligere. Derfor var det interessant at stifte nærmere bekendskab med hendes politiske teorier. Et at hendes iøjnefaldende træk er, hvordan hun på så mange områder er forud for sin tid. Evans bruger meget plads på at forklare Luxemburgs politiske arbejder, hendes videreudvikling af Marx’ teori om kapitalakkumulation (som Lenin åbenbart har stjålet meget fra) og hendes syn på kapitalismen. Jeg ville gerne have læst lidt mere om debatten mellem Luxemburg og Bernstein, og Luxemburgs kritik af revisionismen. Disse problemer fylder forholdsvis lidt i bogen.

Evans lægger også vægt på hvordan Luxemburg forudser den økonomiske globalisering og det militær-industrielle kompleks, længe før disse begreber var opstået. I de dele af bogen der fungerer som teoretiske udredninger, kunne Evans med fordel have udnyttet tegneseriemediet bedre, og brugt flere visuelle virkemidler i stedet for tekst.

Demokratisk revolutionær

Et centralt tema i hele historien er forholdet mellem revolutionære og reformister, mellem socialdemokratiet og kommunisterne, og det blev endnu vigtigere efter at Luxemburg flyttede til Tyskland i 1898. Hun er og bliver en standhaftig revolutionær og mener at revolution er en forudsætning for at frigøre arbejderklassen og alle samfundets minoriteter. Gang på gang bliver hun skuffet over kollegerne i det tyske socialdemokrati (SPD). Hun mener at de hele tiden ligger på knæ for magten og optræder defensivt. Det endelige svigt kommer da SPD i 1914 i den tyske rigsdag gav sin tilslutning til kejser Wilhelms krigsplaner.

På den anden side er Luxemburg tidligt ude med at kritisere bolsjevikkerne for deres antidemokratiske fejl og mangler, så som etpartisystemet og den manglende pressefrihed. ”Frihed kun for regeringstilhængerne, kun for medlemmer af et parti – selv om de er aldrig så mange – er ingen frihed. Frihed er altid frihed for dem, der tænker anderledes”. Denne kritiske tradition er heldigvis blevet stærkere siden Luxemburgs tid og er blevet den dominerende på den revolutionære venstrefløj i vores dage.

Det er modsætningen mellem socialdemokratiet og kommunismen der bliver Luxemburgs skæbne. Efter at krigsmodstanden inden for SPD vokser og partiet splittes, stifter Luxemburg sammen med blandt andet Karl Liebknecht Spartakusforbundet, som i 1918 bliver til det tyske kommunistparti. Under Spartakusoprøret året efter må Luxemburg være vidne til at SPD ved præsident Friederich Ebert sender frikorps-militsen mod de strejkende arbejdere og knuser oprøret med brutalt magtmisbrug. Frikorpset arresterer Luxemburg, Liebknecht og andre oprørere. Luxemburg bliver skudt og liget kastet ned i en af Berlins kanaler.

Luxemburg_3

 Ikke stor kunst

Selv om bogen til tider fremstår som en tegnet studiekreds, er der også plads til personligt drama og romantik. Det er let at få øje på Evans sympati for Luxemburg når hun beskriver hvordan forholdet til Leo Jogisches ebber ud og han truer med at dræbe hende. Historien er også krydret med små øjebliksbilleder, som når Rosa triumferende fremviser sidse opfindelse fra Paris, bh’en, og erklærer at kvinderne er frigjort fra de snærende korsetter. Det er med til at understrege at bogen faktisk er en biografi, selv om den er tegnet.

Evans streg er forholdsvis enkel og ikke særlig imponerende. Dette er ikke stor tegneseriekunst. Men som et kneb til at gøre Luxemburgs livshistorie og vigtigste politiske bidrag mere tilgængelige, fungerer den fortræffeligt. Bogen er absolut læseværdig og det tager ikke mere end en aften at pløje sig igennem. Kate Evans har lavet en spændende, lærerig og anderledes biografi om en usandsynlig initiativrig og modig kvinde, som i løbet af sit korte liv tit befandt sig i centrum af historien.

Oversat af Stig Hegn efter: Tidsskriftet Rødt. 2016:1, side 93-94.

Læg et Svar